Despre resurse umane la “Business Practicum”


image_6522_1_large.png
Sursa foto: fest.md

Este data de 24.03.2016, ora 23:45 cînd am început să scriu acest articol şi nu am idee dacă îl voi finaliza astăzi, căci există riscul să adorm cu capul pe tastatură. Cu cîteva minute în urmă am ajuns acasă. Am reuşit doar să îmi schimb hainele şi să ronţăi cîţiva covrigei.

Scriu acest articol din ultimele puteri. Sunt epuizat. Astăzi a fost o zi foarte încărcată. Am avut o sumedenie de deplasări prin oraş. Am mers enorm de mult pe jos. Nu am avut parte de dejun şi de cină, iar prînzul l-am luat în grabă. După serviciu am participat la un seminar ce a durat aproape trei ore.

Totuşi, scriu acest articol cu o deosebită plăcere, deoarece am primit o satisfacţie de care nu am avut parte demult în ceea ce priveşte participarea la vreun seminar.

Deci, reieşind din faptul că activez deja de 10 ani în domeniul managementului resurselor umane sunt interesat de evenimentele din această sferă, aşa că am decis să fiu prezent la cel de al II-lea eveniment din acest an al proiectului Business Practicum, cu tematica Ingineria resurselor umane.

Seminarul a fost organizat de către JCI Chişinău şi era dedicat tuturor celor care planifică să îşi lanseze o afacere, sunt deja antrenprenori sau angajaţi în departamentul HR şi sunt interesaţi în: tehnici şi secrete din recrutarea şi selectarea personalului (criterii, metode, tehnici, psihologie, etc.); tehnici şi metode de motivare şi adaptare a personalului (facilităţi şi bonusuri în procesul menţinerii unei echipe, cu scopul de a o face să lucreze pentru îndeplinirea obiectivelor şi misiunii companiei); documentele care le prezintă antreprenorii la efectuarea controlului de către Inspectoratul de Stat al Muncii RM; ce documente prezintă reprezentanţii Inspectoratului de Stat al Muncii RM, la iniţierea controlului; atragerea în echipă a celor mai buni specialişti de pe piaţa muncii. Pe mine, de exemplu, m-a intrigat agenda evenimentului, dar eu nu am fost unicul, dat fiind faptul că la eveniment au fost prezenţi peste 50 de persoane, din cîte am observat eu.

În calitate de moderator al evenimentului a fost Grigore Vieru (altul decît poetul Grigore Vieru), Vicepreşedinte JCI Chişinău în anul 2015, o persoană care s-a descurcat cu brio în această postură.

În cadrul evenimentului, rînd pe rînd, au urcat pe scenă şi şi-au ţinut discursurile speakerii, în această seară aceştia fiind:

Olesea Vascan – Fondator şi Director la Recruiter’s CLUB

Dumitru Stăvilă – Director al Inspectoratului de Stat al Muncii

Natalia Priminciuc – specialist resurse umane Î.C.S. YOPESO S.R.L.

Primul vorbitor a fost Olesea, o persoană pur şi simplu pasionată de tot ceea ce înseamnă managementul resurselor umane, interesată, în special, de recrutarea, selectarea, dezvoltarea şi motivarea resurselor umane. Iniţial, ea ne-a mărturisit că în tot ceea ce face a fost inspirată de un proverb chinezesc care sună în modul următor: “Dacă vrei să ai roade pentru un an, cultivă orez, daca vrei să ai recoltă pentru zece ani, plantează pomi, iar dacă vrei să ai recoltă pentru o sută de ani, cultivă (educă) oameni.”. Aşadar, de atunci motto-ul ei este: “Sunt aici să cultiv pentru veşnicie…”. Printr-un discurs practico-inspiraţional, aşa cum l-a intitulat ea, dumneaei le-a relatat celor prezenţi despre modalitatea formării unei echipe de vis, oferind şi cîteva instrumente în acest sens, a vorbit despre misiunea unui lider, precum şi despre posibilitatea satisfacerii motivaţiei angajaţilor. Referitor la motivarea angajaţilor, Olesea a venit cu următoarele recomandări: a) Dacă eşti în pană de talent – achiziţionează-l. b) Deleghează cît mai des. c) Formează o comunitate de oameni motivaţi. d) Promovează echipa şi pe fiecare membru în parte. e) Fii mereu entuziasmat. Tot de la ea am aflat o noţiune nouă – “Coffee break workshop” – ceva de genul unui mini-atelier de lucru, într-o pauză, la o ceaşcă de cafea, dar, cît n-ar suna de straniu, cu obţinerea rezultatelor scontate. De asemenea, Olesea ne-a sfătuit să visăm şi să transpunem visele noastre pe o coală de hîrtie, căci dorinţele se materializează. Spre finalul discursului, mesajul a fost următorul: “Visează la ceva măreţ! Setează-ţi obiective îndrăzneţe! Acţionează! Acţionează! Acţionează!”.

În continuare, estafeta a fost preluată de domnul Stăvilă, prezentarea dumnealui fiind axată mai mult pe aspecte ce ţin de asigurarea respectării legislaţiei muncii şi a normelor de securitate şi sănătate în muncă, acesta fiind, totodată, şi scopul de bază al Inspectoratului de Stat al Muncii. Dumnealui i-a îndemnat pe cei din sală să nu se teamă de verificările inspectorilor, ba din contra să-i invite la întreprinderi, deoarece misiunea acestora nu este una punitivă, dar de a acorda consultaţii şi ajutor motodologic, de a evita accidentele de muncă şi îmbolnăvirile profesionale, precum şi de a preîntîmpina comiterea unor eventuale încălcări. De asemenea, dumnealui a abordat cîteva aspecte din legislaţia autohtonă şi din actele internaţionale ce guvernează activitatea Inspectoratului de Stat al Muncii, precum şi ne-a destăinuit cîteva trucuri referitor la planificarea şi desfăşurarea controalelor de către inspectorii de muncă. Nu au lipsit nici tradiţionalele glume ale domnului Stăvilă, care au contribuit la crearea unei atmosfere colegiale. Discursul dumnealui a fost foarte interesant. Cred că dacă nu eram limitaţi în timp, discuţia putea să dureze ore în şir. În general, mesajul pe care dumnealui a vrut să-l transmită a fost că “respectarea legislaţiei muncii şi a normelor de securitate şi sănătate în muncă sunt primordiale”. Pentru mai multe detalii la capitolul respectiv accesaţi aici.

Ultimul discurs a fost al Nataliei, o tînără carismatică şi plină de energie. Ea ne-a relatat despre experienţa sa în calitate de specialist în domeniul resurselor umane la YOPESO, o companie germană de IT cu o experienţă de 10 ani, care este specializată în crearea de aplicaţii web şi pentru mobile şi care este pe piaţa din Republica Moldova din anul 2008. Discursul Nataliei a conţinut elemente cu privire la recrutarea şi selectarea personalului, precum şi implicarea acestui în diferite activităţi. Ea a relatat cîteva chestii utile despre realizarea unui interviu de angajare, menţionînd că deşi puterea Internetului este enormă, întîlnirile tet-a-tet contează şi ele nespus de mult. Natalia ne-a atras atenţia la faptul că în cadrul unui interviu nu doar angajatorul evaluează candidatul, dar şi candidatul îl analizează pe angajator. Aşa că feedback-ul reciproc contează pentru corectarea erorilor admise în timpul interviului atît pentru o parte, cît şi pentru cealaltă. Cît despre implicarea angajaţilor, Natalia ne-a relatat despre practicile YOPESO, care, din spusele ei, au adus performanţa mult aşteptată.

Ulterior, a urmat sesiunea de întrebări-răspunsuri, cel mai solicitat fiind domnul Stăvilă, care practic a fost bombardat cu întrebări.

Desigur că seara nu s-a sfîrşit aici. Organizatorii au pregătit mai multe surprize pentru cei prezenţi, printre care un concurs care a constat în faptul că fiecare speaker a adresat cîte două întrebări pe marginea subiectelor abordate la seminar, iar pentru răspuns corect se oferea în calitate de premiu un produs al companiei Bitdefender România. Şi eu am fost printre cîştigători. Iată aşa. Nici nu ştii unde te aşteaptă norocul.

Clar că nici speakerii nu au fost neglijaţi. Aceştia au fost preamiaţi cu cîte un certificat de participare din partea JCI Chişinău, precum şi cu cadouri de la partenerii proiectului: o sticlă de şampanie “A priori”, o carte de la Librăria on-line Bestseller, dulciuri de la patiseria Liberté şi un produs al companiei Bitdefender România.

Evenimentul s-a finalizat cu un networking, cei prezenţi avînd oportunitatea să searvească cafea sau ceai cu prăjituri oferite de patiseria Liberté. Din păcate nu le-am gustat pentru că postesc, dar la felul cît de apetisant arătau, sunt sigur că erau delicioase. După ce se încheie postul, cu siguranţă o să dau o tură la patiseria Liberté.

Ce să vă mai spun? Ziua de azi nu a trecut în zadar. Am învăţat multe chestii utile pe care am să implementez în activitatea mea cotidiană. Am cunoscut persoane noi şi interesante. M-am întîlnit cu cîţiva cunoscuţi la eveniment. Acum aştept cu nerăbdare pozele, dar cred că le voi primi abia luni pentru că fotograful a plecat imediat după eveniment într-o deplasare în România.

Este data 25.03.2016, ora 00:30. Mi-i somn… Postez articolul şi mă duc să cuprind perna…

P.S. Vă recomand să frecventaţi astfel de evenimente. Investiţi în dezvoltarea personală!

Copyright © 2016. Sanchoss. Toate drepturile rezervate.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s